نرخ بازگشت

Bounce Rate چیست و نحوه‌ی محاسبه‌ آن چگونه است؟

Bounce Rate چیست و نحوه‌ی محاسبه‌ آن چگونه است؟Reviewed by میلاد غیب دوست on Aug 6Rating: 4.5Bounce Rate چیست نحوه ی محاسبه آن به چگونه است ؟Bounce Rate یا نرخ پرش به درصد تعداد افرادی که تنها یک صفحه از سایت شما را مشاهده می کنند و از آن خارج می شوند گفته میشود.

 

در رابطه با bounce rate  و نحوه محاسبه آن صحبت كنم. Bounce Rate یک عامل ، یک فاکتور  و هر چیزی که فکرش را بکنید درباره یک سایت است.
Bounce Rate یا نرخ پرش به درصد تعداد افرادی که تنها یک صفحه از سایت شمارا مشاهده می‌کنند و از آن خارج می‌شوند گفته می‌شود.

Bounce Rate یکی از پارامترهای بسیار مهم در بازاریابی اینترنتی است و مدیران سایت‌های موفق اینترنتی همواره سعی در کاهش مقدار آن دارند و از روش‌های خاصی برای کاهش میزان نرخ خروج از سایت استفاده می‌کنند. برخی از مواردی که بر روی نرخ خروج از سایت تأثیر دارند عبارت‌اند از:

  • گرافیک ضعیف سایت
  • سرعت کم بارگزاری شدن صفحات
  • عدم وجود مطالب مفید در صفحه
  • عدم به‌روزرسانی به‌موقع محتوای سایت

هر چه میزان نرخ خروج از سایت یا Bounce Rate بیشتر باشد نشان‌دهنده این است که آن سایت جذابیت کمتری برای بیننده داشته یا موضوع سایت ارتباطی با آن چیزی که بیننده به دنبال آن بوده ندارد.

 

bounce-rate-oxteam

در ادامه مطلب به عامل‌ها و فرمول به دست آوردن آن می‌پردازم

فاکتورهای آن در زیر آورده شده است :

The visitor hit the “Back” button on his browser.
* The visitor closed his browser.
* The visitor clicked on one of your ads.
* The visitor clicked on one of your external links.
* The visitor used the search box on his browser.
* The visitor typed a new URL on his browser

همان‌طور که متوجه شدید به خروج ویزیتور از وب‌سایت شما مربوط می‌شود. خروج برای همیشه ، دکمه بک و به همین دلیل ، bounce rate به یک فاکتور اساسی برای خیلی از وبمستر ها تبدیل‌شده است.

فرمول تقریبی بونس ریت :

Bounce rate = Visits that left after one page / Total number of
visits

یعنی بازدیدکننده‌های که یک صفحه را می‌بینند و خارج می‌شوند، تقسیم‌بر تعداد همه بازدیدکننده‌ها. این عدد درصدی تقریبی توسط گوگل آنالیتیک و الکسا نیز در اختیار ما قرار می‌گیرد

هر چه این عدد کوچک‌تر باشد ، نشان می‌دهد که وب‌سایت ما بیشتر موردعلاقه ویزیتورها قرارگرفته است و آن‌ها یک بازدید دیگر از وب‌سایت ما داشته‌اند .

تحلیل نرخ خروج یا Bounce Rate

با توجه به حجم اطلاعاتی که سیستم‌های آمارگیر قوی در اختیار مدیران سایت‌ها می‌گذارند، عدم بررسی و تحلیل دقیق آن‌ها می‌تواند موجب سردرگمی و اشتباه برای تصمیم‌های آینده گردد. برای تحلیل ضریب بازگشت سایت و تصمیم‌گیری درست در مورد مناسب یا نامناسب بودن آن باید بازدیدکنندگان را بر اساس نحوه ورود به سایت دسته‌بندی کرده و هریک را جداگانه تحلیل کنیم.

۱- ارجاع دهنده‌های کم‌ارزش

سایت‌هایی که به جمع‌آوری فله‌ای اطلاعات از اینترنت پرداخته و بدون نظارت بر محتوا در اختیار کاربران قرار می‌دهند به‌عنوان ارجاع دهنده‌های نامناسب شناخته می‌شوند، افرادی که از این طریق به سایت شما وارد می‌شوند، خیلی سریع آن را ترک می‌کنند زیرا عموماً انتظار ورود به سایت جدیدی را نداشته‌اند و یا به دنبال مطلب دیگری بوده و به سایت شما راهنمایی شده‌اند. در میان سایت‌های ایرانی لینک پد می‌تواند نمونه مناسبی باشد.

۲- لینک مستقیم به سایت

این‌گونه لینک‌ها معمولاً با یک پیام مشوق همراه هستند مانند “پیشنهاد می‌کنیم از این سایت بازدید کنید” یا “برای حمایت از ما از سایت زیر دیدن کنید” افرادی که از این طریق به سایت شما وارد می‌شوند به هدف مشخص نیامده و انتظار زیادی از محتوای شما نخواهد داشت. این افراد کمی اشتیاق دارند ولی نباید انتظار ضریب بازگشت مناسبی از آن‌ها داشته باشید.

۳- Bounce Rate ورودی از موتورهای جستجو

افرادی که از طریق موتور جستجو و با عبارت مشخصی به سایت شما وارد می‌شوند به‌طور حتم به دنبال موضوع خاصی بوده و به محتویات شما علاقه‌مند شده‌اند. اگر ضریب بازگشت برای این افراد در سایت شما عدد بالایی باشد یعنی بیش از ۵۰ درصد آن‌ها بدون بازدید هیچ صفحه دیگر از سایت شما خارج شوند، شما با مشکلی اساسی مواجه هستید و باید در محیط و مطالب سایت خود بازنگری عمیقی داشته باشید. توجه به دو نکته زیر بسیار مهم خواهد بود:
گاهی اوقات گوگل برای کلمات کلیدی خاصی که به زمینه کاری شما مربوط نیست و یا برای آن برنامه‌ریزی خاصی انجام نداده‌اید جایگاه مناسبی در نتایج خود به سایت شما می‌دهد. این عبارات و کلمات را به‌درستی شناسایی کرده و از جامعه آماری خود خارج کنید.
بررسی ضریب بازگشت سایت با توجه به ورودی گوگل نیازمند یک آمارگیری قوی و دقیق است، چیزی که خود گوگل در قالب گوگل آنالیتیکز ارائه کرده و متأسفانه برای ایران تحریم شده است.

۴- کاربران ثابت سایت

افرادی که مرتب به سایت شما سر می‌زنند و مطالب آن را دنبال می‌کنند کاربران ثابت یا مشتریان پروپاقرص شما هستند. ازیک‌طرف شما انتظار بازدید از تعداد صفحات زیادی را از آن‌ها دارید ولی از طرف دیگر با توجه به مراجعه زیاد ممکن است مطلب جدیدی در سایت پیدا نکنند و بلافاصلگان را ترک کنند. به‌طور مثال افرادی که با خبرنامه از ارائه مطالب جدید سایت آگاه می‌شوند به‌سرعت از سایت شما بازدید می‌کنند ولی احتمال آنکه به صفحات دیگر سایت نیز بروند کم است زیرا همه مطالب را بروز مطالعه کرده‌اند.

یک Bounce rate خوب چند است ؟

به‌طور قطعی نمی‌توان گفت که مثلاً بونس ۶۰% متوسط است و یا ۳۰% عالی است . زیرا نمی‌شود همه وب‌سایت ها را باهم مقایسه کرد. مثلاً وبلاگ‌ها و پورتال‌ها ، به‌طور طبیعی امتیاز بهتر (یعنی درصد پایین‌تری ) دارند ، نسبت به سایت‌های تبلیغاتی و فروشگاه‌ها .

وب‌سایت های که بالای ۸۰ % بونس دارند ، روبه‌مرگ هستند . بین ۴۰ تا ۸۰% برای یک وب‌سایت معمولی طبیعی است و زیر ۴۰% خوب است و زیر ۳۰% ، فیس‌بوک و . . . هستند

 

 

مهدی نیکخو

در حال حاضر مشغول خدمت سربازی ام، یه گروهبان خوشحال که سعی میکنه در حین خدمت یادبگیره، یاد بده و از همه مهم تر تلاش کنه تا دنیایی بهتر داشته باشیم.

نظر شما چیست؟