بک لینک چیست؟
پس از گذشت مدتها از به وجود آمدن تعاریفی همچون بکلینک و چیزهای دیگر در سئو٬ کمتر در وب فارسی به معنای دقیق آنها توجه کردهایم و بعضی اوقات آنها را با چیزهای دیگر اشتباه گرفتهایم. یکی از این مفاهیم٬ بکلینک است که در حال حاضر تعریف آن در بین مدیران سایتها و شاید برخی مشاورین سئو کمی با آنچه که در واقعیت هست تفاوت دارد.
فرقی نمی کند اخیراً با لینک سازی آشنا شده باشید یا مدتی است که مشغول ساخت لینک برای وب سایت خود هستید، مطمئن باشید با مطالعۀ این راهنما اطلاعاتی جدید به دست خواهید آورد. چشم انداز سئو و لینک سازی همیشه در حال تغییر است و امروزه، ایجاد لینک های با کیفیت در بالاترین درجۀ اهمیت قرار دارند. اگر تجارت و فعالیت شما به اینترنت بستگی دارد، باید مفهوم نیاز به لینک های با کیفیت را درک کنید و از آنها در تجارت خود استفاده کنید. مطمئن باشید قاعده داشتن لینک های با کیفیت به این زودی ها تغییر نخواهد کرد.
این راهنما به شما کمک می کند تا برای لینک سازی در مسیری درست حرکت کنید تا بتوانید در کوتاه ترین زمان، بهترین نتیجه را دریافت کنید. امیدواریم که از خواندن این راهنمای لینک سازی بهترین استفاده رو در سئو سایت خود ببرید.
در ابتدا٬ نگاهی به نتیجه گوگل در مورد جستوجوی What is a backlink نگاهی بیاندازیم:
ویکیپدیا٬ منبع تعاریفی که گوگل در نتایج جستوجوی خود نشان میدهد است. ویرایشگران ویکیپدیا میگونید که
بکلینک یک لینک خروجی از یک صفحه به صفحه دیگر است. هرچه بکلینک بیشتری به سایت شما روانه شود٬ سایتتان محبوبتر خواهد بود.
بکلینک یعنی لینکهایی که یک سایت دیگر به سایت شما میدهد و یا شما با استراتژیهای خاصی که برخی از آنها را در بخش لینک بیلدینگ اوکس تیم با آن آشنا میشوید میتوانید ببینید. حالا این بکلینک ها میتوانند از سایتهای مرتبط و غیرمرتبط باشند و یا تاثیر مثبتی بر روی سایتتان داشته باشند و یا حتی باعث افت رتبه آن شوند.
تعریف لینک سازی
به روند دریافت “هایپرلینک” از یک وب سایت به وب سایت خودتان، لینک سازی گفته می شود. هایپر لینک (hyperlink) که معمولاً به آن لینک گفته می شود، راه مناسبی برای جستجوی کاربران در وب سایت ها و صفحات اینترنتی است. موتورهای جستجوگر از لینک ها برای تعقیب وب سایت ها استفاده می کنند؛ آنها لینک های موجود در بین تک تک صفحات وب سایتتان را دنبال می کنند و در تصویری بزرگتر، تمام لینک های موجود در بین وب سایت ها را زیر نظر دارند. روش های بسیاری برای لینک سازی وجود دارد که سختی و آسانی آنها متفاوت است. با این حال متخصصان سئو معتقدند لینک سازی یکی از سخت ترین قسمت های کار آنهاست. بسیاری از سئوکاران بیشتر زمان خود را صرف لینک سازی دقیق و هدفمند می کنند. به همین دلیل، اگر بتوانید برای وب سایت خود لینک هایی با کیفیت و معتبر دریافت کنید، در بهینه سازی سایت تان چندین گام از رقبای خود فاصله می گیرید.
کیفیت بک لینک
کیفیت بک لینک توسط کیفیت سایتی که به شما بک لینک میدهد مشخص می شود.خزنده موتور جستجوگر کیفیت بک لینک را با توجه به پیج رنک صفحهای که به شما لینک داده است تعیین میکند.اگر شما از یک سایت با پیج رنک ۱۰ بک لینک داشته باشید، شانس بیشتری برای نشان داده شدن سایت شما در صفحه اول نتایج جستجو وجود خواهد داشت.به طور کلی، برای ایجاد بک لینک ، سایتهایی را انتخاب کنید که پیج رنک بالای ۴ داشته باشند.با این حال، داشتن بک لینک از سایتهایی با پیج رنک از صفر تا ۴ هم بی فایده نیست.این سایتها (با پیج رنک کمتر از ۴ ) ایجاد تنوع در بک لینکهای سایت شما میکنند، که به نوبه خودشان نشان میدهند بک لینکهای سایت شما به طور طبیعی ساخته شدهاند.در حالت ایدهآل ، سایتهایی بهتر است به شما بک لینک بدهند که:
محتوای خوبی داشته باشند( غنی از محتوا)
صفحات آن سایت بدرستی ایندکس شده باشند.
بنر تبلیغاتی در بالای سایت ( above fold ) نداشته باشد.
جزء مزارع لینک ( سایت های پر از لینک ) نباشد.
دارای حضور برجسته در سایتهای و رسانههای اجتماعی باشد.
دارای محیط کاربر پسند و دارای درصد کم خروجی سریع ( به محض باز شدن کاربر سایت را ببندد ) باشد.
با کلمات کلیدی پر نشده باشد.
در آن صفحهای که بک لینک شما قرار دارد سئو شده باشد.
جز هرزنامهها و سایتهای اسپمر نباشد.
دارای تعداد زیادی بک لینک با کیفیت با اشاره به آن صفحهای که لینک شما قرار دارد باشد.
تعداد بک لینک
چند سال پیش بود که تعداد بک لینک یکی از فاکتورهای رتبه بندی موتورهای جستجوگرها شد.به هر حال، خیلی از سایتها شروع به ساخت صدها و هزاران بک لینک به امید بدست آوردن رتبه بالاتر. بسیاری از شرکتهای سئو شروع به ارائه خدمات ایجاد هزاران بک لینک کردند.اینکار باعث ایجاد نتایج جستجو ضعیف در موتورهای جستجوگر کرد.به عنوان مثال، در گذشته سازندگان لینک میتوانستند با دادن یک محتوای متشابه در صدها سایت مطبوعاتی ایجاد بک لینک کنند. جستجوی یک کلمه کلیدی خاص چندین سایت مطبوعاتی با محتوای یکسان را در نتایج جستجو نشان خواهد داد، به این ترتیب هیچ فضایی برای نمایش مطالب با کیفیت با ویژگی های دیگر در چند صفحه اول نتایج جستجو نبود.در نهایت موتورهای جستجوگر مانند گوگل شروع به تنبیه این مزارع لینک ، مزارع محتوا و دایرکتوریها با کیفیت پایین کردند. راه و ایده جلوگیری از این اتفاق این بود: کاهش ارزش لینکهای بی کیفیت.برخی از کارشناسان سئو بر این باورند که ایجاد تعداد کمی بک لینک باکیفیت بالا خیلی بیشتر موثرتر از ایجاد تعداد زیادی بک لینک بی کیفیت در رتبه بندی نتایج جستجو دارد.
با این حال ، اگر سایت شما دارای دو بک لینک با کیفیت بالا داشته باشد و سایت رقیب شما دارای بیست بک لینک با کیفیت متوسط داشته باشد، موتورهای جستجوگر به احتمال زیاد رای به محبوبیت سایت رقیب شما بدهند و آن را در رتبه بالاتری قرار دهند. بنابراین ، تعداد بک لینک هنوز هم مهم هست، اما باید با کیفیت بک لینک همراه باشد. پس، تعداد بک لینکها رابطه مستقیم به تعداد آرای برای پیشنهاد شدن (نمایش ) سایت شما دارد.
متن بک لینک
متن لینکها کمک زیادی به موتورهای جستجوگر در فهمیدن کلماتی کلیدی مربوط به سایت شما می کند.بنابراین، اگر بک لینکهای سایت شما دارای متن لینک مثل “اینجا کلیک کنید” یا “بیشتر بخوانید” باشند، این متن لینکها در درک خزندههای موتورهای جستجو از مطالب سایت شما ایجاد مشکل می کنند.بنابراین اگر سایتی به سایت شما که موضوع آن ” فروش لوازم الکترونیکی ” است با متن لینک “تخفیف در توستر مورفی ریچاردز” لینک دهد، خزنده موتور جستجوگر رتبه سایت شما را در کلمه کلیدی “تخفیف در توستر مورفی ریچاردز” بالاتر میبرد.با این وجود، با آپدیت الگوریتم پنگوئن گوگل در سال گذشته، سایتهای که تمامی بک لینکهای خود را با متن لینک کلمات کلیدی خاص مورد نظر خود (فقط برای رقابت) ساخته بودند، به طور چشمگیری رتبه آنها در نتایج جستجو کاهش پیدا کرد. این خود نشان دهنده این است که همه بک لینکها نباید با متن لینک کلمات کلیدی مورد نظر شما ساخته شوند.از آنجا که شما هیچ کنترلی بر روی متن لینک ، بک لینکهای سایت خود ندارید (در حالت طبیعی)، شما (که میخواهید غیر طبیعی بک لینک بسازید) باید مراقب باشید که تعداد بک لینک با متن لینک کلمات کلیدی مورد نظر شما نباید از نصف ( ۵۰% ) کل بک لینکهای سایت بیشتر باشد.یک میزان تعادل خوب در برند کردن کلمات کلیدی خاص برای یک سایت به صورت زیر باشد:
(به طور مثال برای سایت دانشکده پرستاری مارتا ) میتواند با متن لینک عمومی ساخته شوند ( مثل اینجا کلیک کنید ) و میتواند ترکیبی از متن لینک عمومی و کلمات کلیدی مورد نظر باشد (مثل اینجا را کلیک کنید بیشتر در مورد ۱۰ دانشکده برتر مهد کودک مامایی ) و یا ترکیبی از مکان و کلمات کلیدی مورد نظر ( مثل دانشکده های پرستاری در جنوب کالیفرنیا ) را میتوان در متن لینک بک لینک استفاده کرد.
بک لینک nofollow :
عموم براین باورند که بک لینکهای no follow ارزش سایت لینک دهنده را به سایت دریافت کننده لینک انتقال نمیدهد و هیچ تاثیری در رتبهبندی نتایج جستجو موتورهای جستجوگر ندارند. اما بک لینک no follow دارای فواید زیادی هستن که برخی از آنها را نام میبریم:
آنها تنوع بک لینک سایت شما را بیشتر میکنند.
سایتهایی (سایتهایی که بک لینک no follow میدهند) معمولا دارای محبوبیت بالایی هستند.آنها منبع ترافیک سایت خود هستند.وقتی که شما بک لینک no follow از این سایت ها بدست میآورید، احتمال بهتر شدن ترافیک سایت (از طریق کلیک بر روی بک لینک توسط بازدید کنندگان) را خواهید داشت.این ترافیک مستقل از موتورهای جستجوگر است ( منبع ترافیک سایت خود را بیشتر کردید( .
اگر چه ثابت نشده است، اما سایتهای no follow شاید باعث ایجاد سیگنال لینک طبیعی در موتورهای جستجو شود، در نیتجه رتبه بهتری در نتایج جستجو به سایت شما تعلق میگیرد.اگر شما بخواهید توسط سایتهای ایجاد بک لینک برای سایت خود بک لینک بسازید، شما به احتمال زیاد تمامی بک لینکهای no follow را حذف خواهید کرد.بنابراین ، داشتن بک لینک no follow نشانه بک لینک طبیعی است.
هنگامی که شما لینک nofollow دریافت می کنید، به عنوان یک کاربر متوجه تغییر خاصی نخواهید شد، اما اگر به کد لینک دقت کنید، تغییر کوچکی در آن می بینید.
به کد “rel=”nofollowدر زیر دقت کنید. این کد به گوگل می فهماند که این لینک را نباید در PageRank استفاده کند. در واقع، این کد به گوگل اطلاع می دهد که نباید به این لینک اعتماد کند و آن را برای رتبه بندی به حساب بیاورد. در نتیجه، لینک های nofollow تاثیری در رنکینگ گوگل ندارند.
دلیل استفاده یک سایت از کد nofollow مربوط به موقعیتی می شود که در آن، مدیر وب سایت به علت تعدد لینک ها در صفحه، کنترل و مدیریت آنها را از دست می دهد. به عبارت دیگر، آنها نمی خواهند مهر تایید خود را بر روی وب سایتی بزنند که هیچ اطلاعی از اعتبار آن ندارند. استفاده از لینک nofollow مرسوم تر از آنچیزی است که شما تصور می کنید. در زیر میتوانید مکان های مرسوم استفاده از کد nofollow را مشاهده کنید:
- قسمت دیدگاه های وبلاگ
- مطالب و پُست های فروم ها
- قسمت نظرات کاربرانِ مهمان
- صفحات قابل ویرایش ویکیپدیا
- صفحۀ Yahoo! Answers
- امضا موجود در مطالب کاربران مهمان
کاربران می توانند به راحتی لینک های خود را در هر کدام از این مکان ها استفاده کنند و به علت حجم زیاد لینک های ثبتی، بررسی تک تک لینک ها عاقلانه به نظر نمی رسد. بنابراین برای اینکه اسپمر ها نتوانند از این موقعیت سوء استفاده کنند، مدیران وب سایت ها ترجیح می دهند ویژگی nofollow را به لینک های ارسالی کاربران اعمال کنند.
یکی دیگر از کاربرد های لینک های nofollow برای اهداف تبلیغاتی (لینک هایی که بایت قرارگیری شان در یک وب سایت، پول دریافت شده است) می باشد. بنابراین، اگر شما یک بنر تبلیغاتی در یک وب سایت اجاره کرده اید که به وب سایت شما لینک شده است، گوگل می گوید که باید لینک آن بنر، nofollow باشد تا این لینک تبلیغاتی تاثیری در PageRank سایت تبلیغ شده، نداشته باشد. دلیل این کار این است که گوگل می گوید لینک های تبلیغاتیِ خریداری شده نباید تاثیری بر نتایج اُرگانیک یک وب سایت داشته باشند.
اخیراً گوگل این قانون خود را برای لینک های موجود در پُست های اخبار، مقالات، فهرست های راهنما و پُست های ریپرتاژ گسترش داده است. موارد ذکر شده، مکان هایی هستند که استفاده از لینک nofollow در آنها توصیه می شود.
شما باید بدانید لینک هایی که به صورت nofollow به اشتراک گذاشته می شوند مانند لینک های مستقیم در رتبه بندی و نتایج اُرگانیک وب سایتتان موثر نیستند. گفته های بالا به این معنی نیست که لینک های nofollow بی ارزش اند. به هر حال، کابران معمولی هیچ گاه متوجه nofollow بودن لینک های نمی شوند و ممکن است واقعاً بر روی لینکتان کلیک کنند و به وب سایت شما مراجعه نمایند. می توان گفت این ویژگی، نکتۀ مثبت تبلیغات اینترنتی است. با این وجود شما باید تمام تلاش خود را بکنید تا بیشتر لینک های وب سایتتان nofollow نباشد تا توسط کاربران و گوگل دنبال شود.
لینک های Dofollow و Nofollow

خب باید گفت که استفاده از لینک Nofollow به موتورهای جستجوگر دستور می دهد که این لینک را دنبال نکنند با استفاده از این کار لینکی که از سایت دیگری به سایت ما داده می شود مورد تایید ما نیست به عبارتی وقتی یک لینک را nofollow میکنیم یعنی به موتور جستجو میگوییم که این لینک را دنبال نکند و در واقع آن را معرفی میکنیم ولی آن را تأیید نمیکنیم ، پس از اعتبار خودمان کم نمیشود . لازم به ذکر است که در الگوریتم جدید گوگل لینک دادن از سایت هایی که موضوع مرتبطی با هم ندارند باعث کاهش امتیاز در گوگل می شود .
اگر بخواهید کل لینک های یک سایت را nofollow کنیم می توانید از دستور زیر استفاده کنید.برای این کار لازم نیس تک تک لینک های سایتتان را nofollow کنید و کافی ست کد متا را در قسمت head سایت وارد کنید.
<meta name=”robots” content=”nofollow”>
همچنین لینکهای dofollow به لینکهایی گفته میشود که موتورهای جستجو هنگام برخورد به آنها به دنبال کردن لینک موردنظر میپردازند . متخصصان سئو توصیه میکنند تعداد کمی از اینگونه لینکها بایستی در سایتها قرار بگیرد چون با افزایش تعداد این لینکها درجه و رتبه ی سئوی سایت کاهش پیدا میکند . اما در مقابل لینکهای nofollow قرار دارند که موتورهای جستجو چندان توجهی به آنها ندارند. البته به عقیده ی بعضی از وبمسترها این لینکها کاملا بی اهمیت نیستند و برخی معتقدند که الگورتیم جدید گوگل به آن ها اهمیت می دهد.
انکر تکست یا Anchor Text
انکر تکست یا Anchor Text به کلمه ای گفته میشود که قابل کلیک کردن داشته باشد و یا HyperLink باشد.در مرورگرهای جدید و امروزی این قسمت با حالت آبی رنگ مشخص میباشد.یک آنکر تکست سئوسازی شده و بهینه سازی شده میتواند تاثیر بسیار زیادی بر روی سئو محتوای شما بزارد.
آنکر تکست همان طور که در بالا اشاره کرده ایم کلمه یا جمله ای میباشد که به صورت لینک به محتوایی جداگانه در خود سایت مرجع و یا به سایتی دیگر اشاره میکند.
جمله زیر را در نظر بگیرید :
سئوموز مرجع اموزش رایگان سئو در ایران میباشد اما میتوان گفت سئوموز انگلیسی بهترین مرجع اموزش سئو و بهینه سازی سایت در تمامی اینترنت میباشد
در جمله ی بالا ما به چند مورد اشاره کرده ایم :
۱. سئوموز فارسی مرجع اموزش سئو در ایران میباشد که به ان لینک نیز داده شده است
۲. سئوموز انگلیسی نیز مرجع اموزش سئو میباشد اما به زبان انگلیسی به این سایت نیز لینک داده شده است
۳. آنکر تکست های ما دارای ۲ شرط مهم در آنکر تکست میباشند که انهم متفاوت نشان دادن این کلمات میباشد. همان طور که مشاهده میکنید سئوموز فارسی به صورت برجسته ( BOLD ) نوشته شده است و سئوموز انگلیسی به صورت کج ( Italic ) که ربات های موتورهای جستوجوگر به این ۲ کلمه توجه خاصی میکنند.
در بالا ما ذکر کردیم که موتورهای جستوجو به کلماتی که به نوعی از محتوا جدا شده باشند توجه خاصی خواهند داشت اما توجه و بررسی انها به این صورت میباشد که چگالی آن کلمه در کل متن شما را مورد بررسی میکنند و اگر از کلمات سئوموز , انگلیسی و فارسی در مطلب شما استفاده ی بهینه و مفید شده باشد به ان کلمه امتیاز مثبت میدهند و باعث میشود شما در کلمه ی ذکر شده در مقامی بالاتر از دیگران قرار گیرید.
البته استفاده از آنکر تکست بسیار مهم میباشد زیرا استفاده ی نادرست و اشتباه از ان منجر میشود کلمه برای اسپایدر به عنوان اسپم در سایت شما شناخته شود پس :
حتما به کلماتی که لینک میدهید توجه داشته باشید که کلمه ی مورد نظر بیان گر محتوای شما باشد
از تکرار مکرر لینک دادن خودداری کنید یک لینک دادن مفید و دقیق بهتر از چندین لینک دادن غیر اصولی مباشد
تصویر متعلق به سئوموز انگلیسی میباشد
در تصویر بالا کلمه ی “Jon Wye’s Custom Designed Belts” به ان لینک داده شده است.
در طول مدت آعاز به کار موتورهای جستوجوگر انها در به تدریج به تکیمل فرایندهای خود پرداخته اند. یکی از این فاکتورهای ارتباط لینک ها ( LINK RELEVANCY ) میباشد.این بدین معنا میباشد که محتوای شما به چه میزان به آنکر تکست شما مرتبط میباشد و چه مقدار لینکی که شما به خارج از سایت خود داده اید مفید و با ارزش میباشد.
نکات مهم :
۱. همیشه برای وبمستر ها سوال میباشد که چگونه در کلمه ی کلیدی خاصی به صفحات بالاتر برسیم آنکر تستس یکی از ساده ترین و در عین حال مفید ترین روش میباشد. کلمه ی کلیدی خود را انتخاب کنید و بر روی ان آنکر تکست بزارید اما فراموش کنید شرط تعادل مهم میباشد.
۲. یکی از تحقیقاتی که سئوموز انگلیسی انجام داده است به این نتیجه رسیده است که اگر چندین کلمه در یک متن به یک لینک خاص اشاره کنند تنها لینک اول مورد بررسی گوگل قرار میگیرد. توجه کنید این موضوع مخصوص گوگل میباشد.?
تصویر متعلق به سئوموز انگلیسی میباشد
بکلینک های خوب و بد
چه بکلینک هایی مفید هستند؟
در یک کلام٬ بکلینک هایی که به صورت طبیعی توسط نویسنده/مدیر سایت به سایت شما با یک متن و عبارت مرتبط به سایت شما ایجاد شده باشند بکلینک خوب نامیده میشود. این بکلینک ها نباید از سایتهای اسپم بیایند٬ نباید تعداد لینکهای خروجی آن سایت بسیار زیاد باشد٬ نباید از سایتی با اعتبار بسیار پایین که شبیه اسپم است بیاید٬ نباید سایت لینک دهنده با سایت شما از نظر ارتباط موضوعی خیلی غریبه باشد و فاکتورهای دیگری که مهمترین آنها موارد ذکر شده بود.
چه بکلینک هایی مضر هستند؟
مگر میشود که لینکی مضر باشد؟ بله. روزانه بسیاری از سایتهای اسپم به دنیا میآیند و با دریافت و ایجاد لینکهای غیرطبیعی و اسپم به نتایج بالای گوگل میآیند و سپس پنالایز میشوند! بکلینکهای مضر آنهایی هستند که از سایتهای غیرمرتبط می باشند٬ دارای تعداد لینکهای خروجی بسیار زیادند٬ از سایتهایی با IPهایی که اسپم شناخته شدهاند هستند٬ Anchor text شما را بسیار تکرار کرده اند و خودشان نیز تولید محتوا نمیکنند.
چه چیزهایی در کیفیت یک لینک موثر هستند؟
Anchor text: انکر تکست٬ همان متن یا عبارتی است که به یک صفحه دیگر لینک میشود. حالا چگونه تاثیر میگذارد؟ وقتی با عبارتی مرتبط با صفحهای که میخواهید به آن لینک بدهید٬ انگار یک سیگنال به گوگل فرستادهاید که این انکرتکست با این صفحه مرتبط است و گوگل میتواند رتبه آن کلمه را با توجه به دیگر فاکتورها افزایش دهد.
Domain Authority: این فاکتور توسط شرکت Moz به وجود آمده است. سن دامنه٬ تعداد لینکهای ورودی٬ کیفیت لینکها٬ فعالیت سایت در شبکههای اجتماعی و .. در افزایش یا کاهش این فاکتور دخیل هستند. این امتیاز میتواند در مشخص کردن کیفیت یک لینک دخیل باشد.
Page Authority: اعتبار صفحه همانند Domain athority توسط شرکت Moz ارائه میشود که در مورد لینکهای ورودی٬ کیفیت آنها و اعتبار کلی همان صفحه مشخص میشود.
دریافت لینک از سایتهای کشورتان: اگر سایتی با زبان فارسی دارید٬ بهتر است لینکهایی که میگیرید از سایتهایی باشند که دارای دامنه .ir هستند. چون شانس شما را برای دریافت رتبه بالاتری در نتایج جست و جوی ایران افزایش میدهند. اما ممکن است باعث افزایش رتبه شما در نتایج جستوجوی بینالمللی نشوند.
تعداد لینکهای داخل صفحه: این که گوگل بداند لینکهای خروجی از یک سایت طبیعی هستند یا خیر٬ توسط فاکتورهای زیادی مشخص میشود. اما در کل٬ تعداد لینکهای خروجی از صفحهای که از آن لینک میگیرید٬ نباید خیلی زیاد باشد و باید نسبت آن با محتوا حفظ شده باشد.
پیج رنک آن صفحه: البته در این که دیگر پیج رنک اهمیتی ندارد شکی نیست٬ اما همچنان یک سیگنال نسبتا تایید شده در افزایش تاثیر لینک هاست. دقت کنید که پیجرنک به صورت مستقیم بر روی رتبه شما تاثیر نمیگذارد٬ بلکه به صورت غیرمستقیم میتواند موثر باشد.
ممنون بابت آموزش خوبتون
تشکر میکنم بابت مطلب خوبتون
خیلی ممنون از مطالب عالی و مفیدتون
خیلی عالی بود
طراحی وب فلیپا
یعنی میخاد بگید nofollow نه تنها مفید نیست که شاید در آینده به سایت آسیب هم بزنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
متشکر
مرسی از مطلب خوبتون
خواهش میکنم نظر لطفتونه
ممنون از وبلاگ خوبتون
ممنون بابت مطالب مفیدی که قرار می دهید
سلام و تشکر فراوان از اشتراک گذاریتون عالی بود
موفق و پیروز باشید
مرسی از مطلب
سلام درود برشما وب سایت خیلی خوبییی بود ممنون از اشتراک گذاریتون موفق و پیروز باشید دوست عزیز.
خیلی ممنون از سایت عالی شما
سپاس
سلام .. سپاس از مطالب مفیدی که به اشتراگ گذاشتین .. آموزش لینک سازی در چند بخش توضیح دادین؟
سلام ممنون ازمطالب خووبتون .. موفق باشید
ممنون از اموزش مفیدتون عالی بود
سلام.خواستم بابت وبسایت خوبتون ازتون تشکر کنم و امیدوارم باعث ایجاد انگیزه براتون بشه
آموزش در چند بخش ؟
سلام با تشکر از مطالب مفید و جامعی که در سایت قرار دادید
سلام.مطالب سایت عالیه.ممنون از شما.به امید توفیق روزافزون
متشکرم از مطالبی که به اشتراک میذارید،موفق باشید
بسیار عالی بود
موفق و پیروز باشید
خیلیم عالی
تشکر و قدردانی از اشتراک گذاری های عالیتون
به امید موفقیت های بیشتر
خیلی ممنونم بابت انتشار این مقاله مفیدتون
موفق باشید
سلام و عرض ادب خدمت شما دوست عزیز
در زمینه ای که فعالیت میکنید جزو بهترین سایت ها هستید
سال نو مبارک
ممنون از محتوای مفیدی که به اشتراک می گذارید درود به شما
متشکر از محتوای مفید سایتتون سال خوبی رو براتون آرزومندم
موفق باشید
ممنون. مطلب خوب و کاملی بود. پایدار باشید
ممنون بابت مطالب مفید و کاربردی که در اختیار کاربران قرار می دهید.
با سلام و درود ممنون از محتوای مفیدی که درون وب سایت قرار میدین موفق باشین
ممنونم