آموزش برنامه نویسی

کاربرد متغیرهای استاتیک در c#

کاربرد متغیرهای استاتیک در c#Reviewed by مهدی نیکخو on May 11Rating: 5.0کاربرد متغیرهای استاتیک در c#

سلام دوستان عزیز امیدوارم حالتون خوب باشه 🙂

موضوع امروز در رابطه با متغییر های استاتیک هستش آیا از خودتون پرسیدید این متغییر ها چه کاربردی دارند و اکثرا در کجا استفاده می شوند ؟

متغییر های ثابت نوعی از متغیر هستند که اگر هر مقداری به آن ها تعلق بگیره در تمام نمونه های آن کلاس میتوانیم از آن ها استفاده کنیم ، فرقی نمیکنه که مقداری که داده شده مثلا از یک نمونه به اسم obejct1 داده شده باشه و به راحتی همان مقدار در نمونه ی دیگری به نام object2 قابل مشاهده  هستش.

            SampleClass object1 = new SampleClass();
            SampleClass object2 = new SampleClass();
            object1.getName = "hadi";
            Console.WriteLine(object2.getName);

به کد بالا دقت کنید ما از کلاسی به نام SampleClass دو تا نمونه به نام های object1 و object2 ایجاد کردیم در حالی که اگه دقت کنید به نمونه object1 مشخصه اش که از نوع متغییر استاتیک هستش مقدار hadi را دادیم و در خط بعدی از نمونه ی دوم object2 مقدار getName را چاپ کردیم که مقدار hadi چاپ شد.

یکی از پر کاربرد ترین استفاده از متغییر های استاتیک برای شمارش تعداد شی های ایجاد شده از کلاس استفاده می شوند.

به زبان عامیانه تر یعنی هر چقدر شی از آن کلاس در برنامه در حال اجرا ایجاد شود را می شمارد برای این که بیشتر متوجه بشیم من یک کلاس به نام SampleClasss ایجاد میکنم و شما ببینید که چگونه از متغییر استاتیک استفاده میکنیم.

  // learn by nickhoo.ir
    public class SampleClass
    {
        static int counter = 0;
        public SampleClass()
        {
            counter++; 
        }
        public int ShowObjectCreated
        {
            get
            {
                return counter; 
            }
        }

    }

همان طور که در کد بالا مشاهده می کنید ما یک کلاس ایجاد کردیم و یک متغییر استاتیک به نام counter ایجاد کردیم و یک سازنده یا constructor ایجاد کردیم که در هر بار ایجاد شدن آبجکت یک بار عدد متغییر ما را افزایش می دهد و همینطور اگر دقت کنید یک صفت( property ) به نام ShowObjectCreated ایجاد کردم که مقدار counter را بر می گرداند.

حالا ما کلاس خود را ایجاد کردیم و حالا نوبت استفاده از کلاس می باشد که به صورت کد زیر می باشد :

 

 class Program
    {
        static void Main(string[] args)
        {
            SampleClass s = new SampleClass();
            SampleClass ss = new SampleClass();
            SampleClass sss = new SampleClass();
            Console.Write($"Object Created : {s.ShowObjectCreated}");
            Console.ReadKey();
        }
    }

حالا ما از کلاس SampleClass اگر دقت کنید سه مرتبه شی ایجاد کردیم و در آخر با استفاده از صفت ShowObjectCreated  که قبلا ایجاد کردیم که وظیفه اش نمایش دادن مقدار شی هایی که از کلاس ایجاد کردیم.

 

تصویر زیر هم خروجی کار ما هستش که همان طور مشاهده می کنید عدد ۳ را نمایش میده که یعنی ۳  بار ما از کلاس SampleClass شی ایجاد کردیم

CMD

 

امیدوارم که این مطلب بتونه کمکتون بکنه برای این که راحت تر تمرین بکنید من فایل c# این آموزش را در لینک زیر برای دانلود قرار دادم و همین طور ما یک کانال تلگرام داریم اگه دوست داشتید میتونید به کانال ما سر بزنید.

دانلود پروژه

مهدی نیکخو

در حال حاضر مشغول خدمت سربازی ام، یه گروهبان خوشحال که سعی میکنه در حین خدمت یادبگیره، یاد بده و از همه مهم تر تلاش کنه تا دنیایی بهتر داشته باشیم.

نظر شما چیست؟